Odnośniki
Fotokod z linkiem do niniejszej strony

Wyszukiwarka
Ważne strony
Ważne strony
- Profilaktyczny program w zakresie przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych
- Zaszczep w sobie chęć szczepienia
- Serwis kąpieliskowy
- DOPALACZE
- Światowy Dzień AIDS
- Światowy Dzień Rzucania Palenia
- GRYPA
- Światowy Dzień Zdrowia
- Uwaga na kleszcze!
- Bezpieczni na starcie, zdrowi na mecie
- Europejski Tydzień Szczepień
- Światowy Dzień Bez Tytoniu
- Konkurs GIS i PTH pt. "Oddal to"
- Światowy Dzień Krwiodawcy
- Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Bydgoszczy
Banery
Treść strony
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Rozdział 1
Przepisy Ogólne
§ 1
- Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Chełmnie, zwany dalej „Regulaminem” określa organizację wewnętrzną i zasady organizacji pracy oraz zakres działania komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji Sanitarno–Epidemiologicznej w Chełmnie, zwanej dalej „Stacją”.
- Komórkami organizacyjnymi Stacji jest oddział, sekcja i samodzielne stanowisko pracy.
- Schemat organizacyjny Stacji stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu.
Rozdział 2
Sposób kierowania Stacją
§ 2
- Działalnością Stacji kieruje Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Chełmnie będący jednocześnie Dyrektorem Stacji. Stanowiska te będą dalej zwane odpowiednio „Inspektorem” i „Dyrektorem”.
- W czasie nieobecności Inspektora/Dyrektora, działalnością Stacji kieruje Kierownik Oddziału Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego lub upoważniony przez Dyrektora pracownik – w zakresie przewidzianym w upoważnieniu.
§ 3
- Wszyscy pracownicy Stacji podlegają Dyrektorowi.
- W Stacji funkcjonuje system zarządzania jakością, opisany w stosownych procedurach oraz w księdze jakości (jeśli potrzeba prowadzenia księgi jest nakazana), którym mogą być objęte poszczególne komórki organizacyjne wyznaczone przez Dyrektora.
- Nadzór nad jakością pracy komórek organizacyjnych objętych systemem zarządzania jakością sprawuje specjalista do spraw systemu jakości wyznaczony przez Dyrektora jako pełnomocnik Dyrektora do spraw jakości. Osoba ta w systemie jakości sprawuje funkcję kierownika technicznego. Funkcje zastępców kierownika technicznego pełnią pracownicy wyznaczeni przez Dyrektora.
- Dyrektor może powoływać do realizacji zadań bieżących i problemowych zespoły realizacyjne składające się z pracowników różnych komórek organizacyjnych i wyznaczyć koordynatora ich pracy.
§ 4
- Zakres obowiązków i czynności pracowników ustala Dyrektor.
- Główny Księgowy nadzoruje działalność ekonomiczną i finansową Stacji.
- Szczegółowe prawa i obowiązki Głównego Księgowego oraz Radcy Prawnego określają odrębne przepisy.
§ 5
- Dyrektor wykonuje czynności pracodawcy wobec wszystkich pracowników Stacji.
- W sprawach pracowniczych i socjalnych Dyrektor działa w porozumieniu z organizacją związkową w granicach określonych obowiązującymi przepisami.
- Dyrektor umożliwia pracownikom udział w szkoleniach, decyduje o wyborze odpowiednich szkoleń i prowadzi nadzór nad szkoleniem pracowników Stacji.
Rozdział 3
Organizacja wewnętrzna Stacji
§ 6
- W skład Stacji wchodzą jako jej komórki organizacyjne następujące oddziały, sekcje i samodzielne stanowiska pracy:
- Oddział Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego;
- Sekcja Prewencji Chorób Zawodowych
- Sekcja Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku
- Sekcja Nadzoru nad Obiektami Komunalnymi
- Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego
- Stanowisko Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego
- Stanowisko do spraw Higieny Dzieci i Młodzieży
- Oddział Ekonomiczny i Administracyjny;
- Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia;
- Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Organizacji, Statystyki, Ocen i Analiz;
- Samodzielne Stanowisko Pracy - Główny Księgowy;
- Stanowisko Pracy Radcy Prawnego;
- Dla prawidłowego funkcjonowania systemu jakości w Stacji spośród pracowników powoływana jest osoba, o której wspomina się w § 3 ust. 1 Regulaminu.
- Do wspólnych zadań komórek organizacyjnych Stacji, określonych w ust. 1 i 2, należy w szczególności:
- wykonywanie zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej, wynikających z ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
- przygotowywanie stosownych dokumentów wynikających z prowadzonego postępowania administracyjnego;
- sporządzanie planów pracy i sprawozdań z ich wykonania;
- gromadzenie informacji oraz opracowywanie ocen, analiz, opinii i innych dokumentów w zakresie działania komórki organizacyjnej, w szczególności opracowywanie propozycji dokumentów niezbędnych w procesie postępowania administracyjnego;
- rozpatrywanie oraz załatwianie interwencji i doniesień sanitarnych;
- prowadzenie ewidencji i zbioru przepisów prawnych związanych z działalnością komórki organizacyjnej oraz bieżąca analiza zmian obowiązującego prawa;
- realizowanie wniosków pokontrolnych organów kontroli państwowej oraz wniosków wynikających z działalności kontrolnej Ministerstwa Zdrowia, Głównego Inspektoratu Sanitarnego i Wojewódzkiej Stacji Sanitarno–Epidemiologicznej;
- współdziałanie wewnętrzne, w szczególności wspólne uzgodnienia i konsultacje, opiniowanie, wzajemne udostępnianie materiałów i danych oraz prowadzenie wspólnych prac nad określonymi zadaniami;
- prowadzenie szkoleń wewnętrznych i udział pracowników komórki w szkoleniach zewnętrznych;
- doskonalenie systemu zarządzania jakością.
Rozdział 4
Zadania szczegółowe komórek organizacyjnych Stacji określonych w § 6 ust. 1 i 2.
§ 7
- Zadaniem Oddziału Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego jest prowadzenie nadzoru sanitarnego w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed wpływem czynników szkodliwych i uciążliwych oraz zapobieganie powstawaniu chorób zakaźnych, zawodowych i powodowanych czynnikami środowiska.
- Oddziałem kieruje kierownik wyznaczony przez Dyrektora.
- Zadanie określone w ust. 1 wykonują komórki organizacyjne wchodzące w skład tego Oddziału.
Zadaniem Sekcji Prewencji Chorób Zawodowych jest:
- nadzór nad warunkami zdrowotnymi środowiska pracy w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed wpływem czynników szkodliwych lub uciążliwych, a w szczególności w celu zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych poprzez odpowiednią inspirację i koordynację działań Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej;
- prowadzenie postępowań wyjaśniających i przygotowywanie w pierwszej instancji projektów decyzji, dotyczących chorób zawodowych i naruszenia wymagań higienicznych oraz zdrowotnych w zakładach pracy;
- prowadzenie dokumentacji i statystyki zachorowań na choroby zawodowe;
- sporządzanie opracowań dotyczących oceny stanu sanitarno – higienicznego zakładów pracy;
- udzielanie porad, informacji i prowadzenie szkoleń w zakresie zapobiegania i eliminowania negatywnego wpływu czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych oraz biologicznych na zdrowie pracowników;
- kontrola aktualności zaświadczeń o zdolności do pracy zatrudnianych pracowników w dokumentacji pracodawców;
- prowadzenie ewidencji zakładów pracy, w których wymagany jest nadzór nad warunkami środowiska pracy;
- rejestrowanie i przetwarzanie danych dotyczących warunków pracy i zagrożeń związanych z chorobami zawodowymi;
- ocena narażenia zawodowego na substancje rakotwórcze w środowisku pracy oraz nadzór nad stanem zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki;
- kontrola przestrzegania przepisów i przygotowywanie dokumentów dotyczących profilaktycznych posiłków i napojów;
- promowanie zdrowia w zakładach pracy;
- nadzór nad gospodarką substancjami i preparatami niebezpiecznymi i substancjami uznanymi za prekursory do produkcji narkotyków gr. II.
Zadaniem Sekcji Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku jest:
- prowadzenie bieżącego nadzoru sanitarnego nad:
- zakładami produkcji żywności (z wyłączeniem żywności pochodzenia zwierzęcego),
- zakładami obrotu żywnością,
- zakładami żywienia zbiorowego otwartego i zamkniętego,
- środkami transportu żywności,
- zakładami produkcji i obrotu artykułami mającymi kontakt z żywnością (przedmiotami użytku),
- produkcją i obrotem kosmetykami,
- w zakresie przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczące:
- stanu sanitarno-higienicznego, właściwego urządzenia i wyposażenia zakładów,
- jakości zdrowotnej produkowanej i wprowadzanej do obrotu żywności,
- prawidłowego stosowania dozwolonych substancji dodatkowych,
- stosowanych w produkcji i obrocie urządzeń, sprzętu, naczyń i opakowań pod względem ich oddziaływania na środek spożywczy,
- higieny produkcji i bezpieczeństwa materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością i kosmetyków,
- znakowania żywności, materiałów do kontaktu z żywnością, kosmetyków,
- egzekwowania realizacji systemów jakości GHP, GMP i HACCP w nadzorowanych zakładach,
- oceny sposobu żywienia w placówkach służby zdrowia, oświatowo-wychowawczych oraz prowadzących żywienie dla grup zorganizowanych, które obejmuje ocenę jadłospisów, racji pokarmowych oraz prób posiłków,
- przeprowadzanie urzędowych kontroli żywności i żywienia zgodnie z harmonogramem planów kontroli na dany rok;
- pobór próbek żywności i przedmiotów użytku do badań laboratoryjnych (fizykochemicznych, mikrobiologicznych) oraz prób sanitarnych w ramach urzędowej kontroli żywności i monitoringu;
- podejmowanie działań dotyczących powiadamiania o niebezpiecznej żywności, o niebezpiecznych materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością w ramach sieci systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywności – RASFF;
- podejmowanie działań mających na celu wycofanie z obrotu niebezpiecznych kosmetyków w ramach sieci systemu RAPEX;
- prowadzenie dochodzeń przy współudziale Sekcji Nadzoru Przeciwepidemicznego w przypadku zatruć pokarmowych oraz opracowywanie dokumentacji w tym zakresie;
- przygotowywanie decyzji w sprawie:
- zatwierdzania,
- warunkowego zatwierdzenia,
- przedłużenia warunkowego zatwierdzenia,
- zawieszenia zatwierdzenia,
- cofnięcia zatwierdzenia
zakładów zajmujących się produkcją i wprowadzaniem do obrotu żywności pochodzenia niezwierzęcego oraz wprowadzaniem do obrotu żywności pochodzenia zwierzęcego nie podlegających urzędowej kontroli organów Inspekcji Weterynaryjnej zlokalizowanych na terenie działania Państwowego Inspektora Sanitarnego w Chełmnie;
- prowadzenie rejestru zakładów sektora spożywczego nadzorowanych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Chełmnie oraz uaktualnianie na bieżąco danych w nim zawartych;
- prowadzenie i uaktualnianie danych w informatycznej bazie SBŻ-2;
- rozpatrywanie interwencji i doniesień sanitarnych konsumentów;
- przeprowadzanie granicznej kontroli sanitarnej w miejscach docelowego przeznaczenia żywności, dozwolonych substancji dodatkowych oraz substancji pomagających w przetwarzaniu żywności pochodzenia niezwierzęcego oraz materiałów lub wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością przywożonych z państw nie będących członkami Unii Europejskiej oraz z państw nie będących członkami Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
- realizacja zadań wynikających z porozumień między Państwową Inspekcją Sanitarną, a Inspekcją Weterynaryjną oraz innymi inspekcjami i służbami;
- opiniowanie zgodności z warunkami sanitarnymi określonymi przepisami Unii Europejskiej przedsięwzięć i zrealizowanych inwestycji, których realizacja jest wspomagana przez Agencję Rolnictwa ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej.
Zadaniem Sekcji Nadzoru nad Obiektami Komunalnymi jest:
- wykonywanie bieżącego nadzoru sanitarnego nad przestrzeganiem przepisów w zakresie higieny środowiska, w tym w szczególności:
- nad zaopatrzeniem ludności w wodę do spożycia;
- nad czystością powietrza, czystością gleby, czystością wód powierzchniowych
- w zakresie zawartym w stosownych przepisach;
- wykonywanie nadzoru nad utrzymaniem należytego stanu sanitarnego i higienicznego:
- nieruchomości,
- zakładów pracy i instytucji,
- obiektów i urządzeń użyteczności publicznej,
- dróg i ulic,
- środków transportu ludzi i towarów (kolejowego, drogowego, lotniczego i wodnego),
w tym w szczególności:
- obiektów hotelarskich, turystycznych i sportowych,
- zakładów fryzjerskich, kosmetycznych, salonów tatuażu i odnowy biologicznej,
- domów pomocy społecznej itp.,
- szaletów publicznych,
- prowadzenie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o postępowaniu ze zwłokami i szczątkami ludzkimi;
- reagowania na wszelkie doniesienia o nieprawidłowościach w zakresie zadań Sekcji.
Zadaniem Sekcji Nadzoru Przeciwepidemicznego jest:
- prowadzenie działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych powodowanych warunkami środowiska,
- zbieranie danych i opracowywanie informacji na temat chorób szerzących się epidemicznie, dokonywanie analiz i ocen epidemiologicznych, w tym systematycznej oceny sytuacji epidemiologicznej na obszarze objętym nadzorem przez Stację,
- prowadzenie nadzoru nad placówkami medycznymi w zakresie zabezpieczenia przeciwepidemicznego,
- udział w realizacji programów profilaktycznych wybranych chorób zakaźnych (zgodnie z aktualnie realizowanymi programami),
- kierowanie akcją sanitarną przy masowych przemieszczeniach ludności,
- opracowywaniem ognisk epidemicznych i przypadków chorób szczególnie niebezpiecznych,
- koordynowanie działalności przeciwepidemicznej komórek organizacyjnych Stacji,
- sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem szczepień ochronnych oraz właściwą gospodarką szczepionkami na obszarze objętym nadzorem przez Stację,
- sprawowanie nadzoru nad procesami sterylizacji i dezynfekcji w nadzorowanych placówkach medycznych,
- sprawowanie nadzoru nad procesami sterylizacji i dezynfekcji w innych obiektach i zakładach wykonujących czynności związane z przerwaniem ciągłości tkanek (saliny tatuażu, salony kosmetyczne itp.),
- przygotowywanie projektów zarządzeń, decyzji oraz wystąpień do innych organów o ich wydanie – w wypadkach określonych w przepisach o zwalczaniu chorób zakaźnych,
- prowadzenie działalności szkoleniowej, informacyjnej i promocyjnej w zakresie epidemiologii, działań pro zdrowotnych oraz zwalczania chorób zakaźnych i powodowanych warunkami środowiska,
- współpraca i innymi inspekcjami i instytucjami w zakresie zwalczania chorób zakaźnych, w tym w szczególności z Inspekcją Weterynaryjną,
- wykonywanie poleceń Inspektora związanych ze zwalczaniem chorób zakaźnych i zapobieganiem tym chorobom.
Zadaniem osoby zatrudnionej na Stanowisku do spraw Dzieci i Młodzieży jest:
- prowadzenie bezpośredniego nadzoru sanitarnego nad środowiskiem fizycznym placówek oświatowo-wychowawczych;
- prowadzenie bezpośredniego nadzoru sanitarnego w zakresie higieny procesów nauczania i wychowania oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;
- nadzór nad prawidłowością stosowania i używania sprzętu w szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych;
- nadzór nad spełnianiem wymogów w zakresie stosowania substancji i preparatów chemicznych w szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych;
- ocena warunków praktycznej nauki zawodu w warsztatach i pracowniach szkolnych;
- nadzór nad placówkami i obiektami sezonowego wypoczynku dzieci i młodzieży;
- sporządzanie ocen, analiz i informacji o warunkach zdrowotnych w placówkach oświatowo–wychowawczych, szkołach i ośrodkach wypoczynku dzieci i młodzieży;
- prowadzenie ewidencji placówek nauczania, wychowania oraz wypoczynku dzieci i młodzieży na obszarze nadzorowanym przez Stację;
- uczestnictwo w pracach problemowych w dziedzinie higieny procesów nauczania i wychowania, realizowanych na polecenie Głównego Inspektora Sanitarnego.
Zadaniem osoby zatrudnionej na Stanowisku Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego jest:
- wydawanie uzgodnień do warunków zabudowy i zagospodarowania terenu projektowanych przedsięwzięć;
- uzgadnianie projektów budowlanych;
- wydawanie opinii o konieczności wykonania raportów oddziaływania na środowisko dla inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko;
- uzgadnianie projektów regionalnych i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
- kontrolowanie obiektów budowlanych będących w trakcie realizacji inwestycji;
- uczestniczenie w dopuszczeniu do użytku obiektów budowlanych, statków żeglugi śródlądowej oraz przejmowanie do eksploatacji wybudowanych i przebudowanych zakładów lub ich części;
- stwierdzanie spełnienia wymagań koniecznych do zapewnienia higieny w procesie produkcji lub obrocie artykułami spożywczymi na etapie podejmowania tej działalności przez przedsiębiorców;
- nadzór nad pracą rzeczoznawców ds. sanitarno – higienicznych realizowany w ramach przeprowadzanych kontroli obiektów;
- wydawanie opinii o zgodności z warunkami sanitarnymi określonymi w przepisach Unii Europejskiej – przedsięwzięć i inwestycji, których realizacja jest wspomagana przez Agencje Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej.
Ponadto zadaniem osób zatrudnionych w Oddziale Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru jest:
- udział w akcjach ratowniczych wynikających z sytuacji awaryjnych połączonych ze skażeniem środowiska, w zakresie chemicznej i mikrobiologicznej identyfikacji substancji stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt;
- wykonywanie prac problemowych zlecanych przez Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego oraz Głównego Inspektora Sanitarnego;
- sporządzanie okresowych ocen, analiz stanu sanitarnego powiatu, zbiorczych analiz i sprawozdań;
- archiwizowanie akt zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz udostępnianie ich pracownikom oraz właściwym służbom.
Zadaniem Oddziału Ekonomicznego i Administracyjnego jest wykonywanie czynności związanych z administracyjną, ekonomiczną i gospodarczą obsługą Stacji, a w szczególności:
- organizowanie i prowadzenie działalności administracyjno-gospodarczej stosownie do potrzeb komórek działalności podstawowej, obsługa kancelaryjna łącznie z pocztą elektroniczną;
- prowadzenie składnicy akt zgodnie z obowiązującymi w PSSE przepisami;
- obsługa sekretariatu Stacji;
- organizowanie i dokumentowanie transportu oraz gospodarka taborem samochodowym w zakresie jego sprawności i właściwej eksploatacji;
- nadzór nad zapewnieniem prawidłowej eksploatacji nieruchomości będącej siedzibą Stacji, w tym nadzór nad prowadzeniem okresowych przeglądów budynku wraz z instalacjami i urządzeniami w celu zapewnienia niezbędnych napraw, konserwacji i remontów;
Zadaniem Referenta do spraw księgowo-kadrowych jest:
- prowadzenie akt osobowych pracowników,
- ewidencjonowanie czasu pracy pracowników Stacji,
- sporządzanie sprawozdań z zatrudnienia,
Osoba zatrudniona na Samodzielnym Stanowisku Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia inicjuje, prowadzi, koordynuje i nadzoruje działalność oświatowo – zdrowotną w dziedzinie zdrowia publicznego w celu ukształtowania odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych społeczeństwa.
W szczególności
- inicjuje i wytycza kierunki przedsięwzięć zmierzających do zaznajamiania społeczeństwa z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, popularyzuje zasady higieny i racjonalnego żywienia, metody zapobiegania chorobom, kształtuje odpowiednie postawy i zachowania pro zdrowotne, umiejętność udzielania pierwszej pomocy, pobudza aktywność społeczną do działań na rzecz własnego zdrowia poprzez:
- określanie kierunków tematycznych;
- wdrażanie programów promujących zdrowie;
- badanie poziomu wiedzy i zachowań zdrowotnych populacji ludzkich w ich środowiskach;
- określanie środowisk i zasięgu ich oddziaływania;
- ewaluację (ocenę) efektywności realizowanych przedsięwzięć zdrowotnych;
- wypracowanie metod i form oddziaływania, w tym opracowywanie scenariuszy imprez, wystaw itp.;
- promowanie (propagowanie) programów prozdrowotnych;
- monitorowanie przedsięwzięć prozdrowotnych;
- poszukiwanie sojuszników do realizacji zadań;
- merytoryczna pomoc dla komórek organizacyjnych stacji sanitarno – epidemiologicznych w realizacji zadań oświatowo – zdrowotnych;
- dbanie o systematyczny rozwój bazy pomocy metodycznych i informacyjno – edukacyjnych;
- udziela porad i informacji w zakresie zapobiegania i eliminowania negatywnego wpływu czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych na zdrowie ludzi;
- udziela merytorycznej i metodycznej pomocy innym placówkom zajmującym się oświatą zdrowotną i promocją zdrowia;
- prowadzi wypożyczalnię pomocy naukowych, sprzętu, literatury, filmów i opracowań metodycznych oraz podejmuje zadania związane z tworzeniem pomocy dydaktycznych, w tym multimedialnych, dla potrzeb oświaty zdrowotnej;
- wspiera samorządy, instytucje, stowarzyszenia, organizacje pozarządowe we wdrażaniu i realizacji programów oraz innych przedsięwzięć prozdrowotnych;
- ocenia działalność oświatowo – zdrowotną prowadzoną przez szkoły i inne placówki oświatowo – wychowawcze, środki masowego przekazu, zakłady opieki zdrowotnej, inne zakłady, instytucje i organizacje;
Do obowiązków pracownika na Samodzielnym Stanowisku Pracy ds. Organizacji, Statystyki, Ocen i Analiz należy:
- koordynacja działań dotyczących organizacji przepływu informacji w Stacji w szczególności w sprawach dotyczących planowania i sprawozdawczości;
- zbieranie, opracowywanie i przekazywanie materiałów statystycznych oraz prowadzenie obliczeń statystycznych;
- opracowywanie zbiorczych analiz, sprawozdań, opracowań na podstawie danych przekazanych z poszczególnych sekcji;
- przygotowywanie zbiorczych planów pracy Stacji;
- prowadzenie rejestrów i ewidencji Stacji;
- uczestniczenie w opracowywaniu zarządzeń Dyrektora Stacji, oraz dbałość o informowaniu o nich pracowników Stacji;
- nadzór nad dokumentowaniem szkoleń;
- prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej;
- zastępowanie pracownika sekretariatu podczas jego nieobecności;
Do obowiązków osoby zatrudnionej na Samodzielnym Stanowisku Pracy - Główny Księgowy należy:
- prowadzenie rachunkowości Powiatowej Stacji zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami, polegające zwłaszcza na:
- sporządzaniu, przyjmowaniu, obiegu, archiwizowaniu i kontroli dokumentów,
- bieżącym i prawidłowym prowadzeniu księgowości oraz sporządzaniu kalkulacji wynikowej kosztów wykonywanych zadań i sprawozdawczości finansowej,
- terminowym przekazywaniu rzetelnych informacji ekonomicznych,
- prowadzenie gospodarki finansowej Powiatowej Stacji zgodnie z obowiązującymi zasadami, w szczególności:
- dysponowanie środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarowanie środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji Stacji,
- zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez Stację,
- przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych, ochronę wartości pieniężnych,
- analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji Powiatowej Stacji;
- dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej:
- wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych obowiązków,
- wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonywania planów finansowych;
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora; dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności planu kont, obiegu dokumentów (dowodów księgowych);
- wstępna kontrola legalności dokumentów dotyczących wykonywania planu oraz jego zmian;
- opracowywanie zbiorczych sprawozdań z wykonania planu i ich analiz;
- kontrola i ewidencja stanów kont bankowych;
- ewidencja analityczna środków przekazywanych przez Wojewódzką Stację Sanitarno – Epidemiologiczną w Bydgoszczy;
- kontrola płynności finansowej Powiatowej Stacji;
- sporządzanie raportów bankowych oraz analiza i uzgadnianie sald wyciągów bankowych;
- przyjmowanie od komórek organizacyjnych dokumentów księgowych i ich weryfikacja pod względem formalnym i rozrachunkowym;
- prowadzenie ewidencji zaliczek gotówkowych i ich rozliczanie;
- przyjmowanie i rozliczanie delegacji służbowych;
- kontrola i ewidencja stanów kont bankowych;
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
- organizacja i prowadzenie ewidencji księgowej wszystkich operacji gospodarczych;
- sporządzanie obowiązujących sprawozdań, w tym bilansu;
- sporządzanie rozliczeń podatków;
- prowadzenie analityczne rozliczeń z:
- budżetem,
- pracownikami (wynagrodzenia, rozliczenia podróży służbowych, szkoleń, zaliczek, wynagrodzeń itp.),
- ewidencja i rozliczanie inwestycji i remontów;
- obsługa funduszy celowych;
- ewidencja analityczna kosztów;
- organizowanie ewidencji rachunków dotyczących usług;
- obsługa rejestru kasowego i płacowego;
- bieżące i okresowe analizowanie i rozliczanie kosztów;
- kontrola dokonywanych zakupów towarów i usług zgodnie z procedurami prawa zamówień publicznych;
- uzgadnianie stanu prac nie zakończonych na 31 grudnia danego roku;
- ewidencja kosztów według poszczególnych kierunków działalności Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS);
- sporządzanie okresowych zestawień z wykorzystania ZFŚS;
- prowadzenie ewidencji analitycznej i ilościowo – wartościowej materiałów i wyposażenia Stacji;
- rozliczanie ruchu majątku (likwidacja, przyjęcie – przekazanie);
- okresowe naliczanie umorzeń i amortyzacji środków trwałych;
- uzgadnianie stanu analityki księgowej z syntetyką oraz ze stanem w komórkach organizacyjnych Powiatowej Stacji w zakresie:
- ksiąg inwentarzowych środków trwałych,
- ksiąg inwentarzowych wyposażenia i oprogramowania komputerowego,
Do obowiązków pracownika na Stanowisku Pracy Radcy Prawnego należy:
- przedstawianie pracownikom poszczególnych komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji nowych przepisów prawnych dotyczących funkcjonowania Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz pomoc w ich interpretowaniu;
- opiniowanie i parafowanie potwierdzające zgodność ze stanem formalno – prawnym:
- dokumentów wynikających z prowadzonego postępowania administracyjno – egzekucyjnego,
- regulaminów i instrukcji (uczestniczy również w ich konstruowaniu),
- dokumentacji z przebiegu realizacji procedur zamówień publicznych,
- wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć planowanych przez Powiatową Stację,
- dokumentów dotyczących zmian kadrowych w Powiatowej Stacji,
- wszelkich innych dokumentów wymagających opinii prawnej,
- przygotowywanie i autoryzowanie pozwów sądowych i innych dokumentów związanych z funkcjonowaniem Powiatowej Stacji;
- szkolenie personelu Powiatowej Stacji z zakresu zagadnień prawnych wynikających ze specyfiki jej działania;
- czynne uczestniczenie w realizowaniu założeń systemu jakości zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Do obowiązków Kierownika Oddział Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego należy w szczególności:
- kierowaniem pracą Oddziału zgodnie z zaleceniami i poleceniami Dyrektora;
- podejmowania decyzji w sprawach organizacyjnych zgodnie z upoważnieniami otrzymanymi od Dyrektora i Inspektora;
- zgłaszanie Dyrektorowi uwag i wniosków dotyczących funkcjonowania stacji w tym informacji o trudnościach i wniosków służących usprawnieniu działania Stacji.
Do obowiązków specjalisty do spraw systemu jakości należy:
- nadzór nad realizacją polityki jakości ustalonej przez Dyrektora;
- nadzór nad funkcjonowaniem systemu zarządzania jakością zgodne z przyjętą polityką jakości;
- ocena realizacji celów jakościowych ustalonych przez Dyrektora na przeglądzie zarządzania;
- planowanie i zarządzanie programem audytów wewnętrznych;
- organizowanie przeglądu zarządzania;
- ocena realizacji ustaleń podjętych przez Dyrektora na przeglądzie zarządzania;
- uruchamianie działań korygujących i zapobiegawczych;
- nadzór nad dokumentacją systemu zarządzania jakością;
- ocena pracy audytorów wewnętrznych, doskonalenie systemu zarządzania jakością.
Rozdział 5
Ustalenia końcowe
§ 8
Komórki organizacyjne wchodzące w skład Stacji używają do znakowania akt niżej wymienionych symboli:
- Oddział Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego - N
- Oddział Ekonomiczny i Administracyjny - E
- Sam. Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia - OZ
- Sam. Stanowisko Pracy ds. Organizacji, Statystyki, Ocen i Analiz - OS
- Samodzielne Stanowisko Pracy - Główny Księgowy - GK
- Stanowisko Pracy Radcy Prawnego - PR
Po symbolach wymienionych w ust. 1, pkt. 1, 2 oraz ust. 3 dodaje się dodatkowy symbol określający rodzaj sprawy z zakresu działalności merytorycznej komórki organizacyjnej:
- Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego - NZ
- Sekcja Prewencji Chorób Zawodowych - HP
- Sekcja Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku - HŻ
- Sekcja Nadzoru nad Obiektami Komunalnymi - HK
- Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego - EP
- Stanowisko ds. Higieny Dzieci i Młodzieży - HD
- Stanowisko ds. Obsługi Administracyjnej - AD
- Stanowisko ds. Obsługi Finansowo-Księgowej - K
- Stanowisko ds. Spraw pracowniczych - K
Do znakowania akt systemu zarządzania jakością stosuje się symbol - J
Symbol wymieniony w ust. 1 i 3 oddziela się od symboli wymienionych w ust. 2 znakiem kropki.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny – Dyrektor, używa symbolu „PIS”
§ 9
Funkcjonowanie Stacji, poza unormowaniami niniejszego regulaminu regulują:
- Regulamin Pracy Stacji,
- Instrukcja kancelaryjna w zakresie obiegu dokumentów,
- Karty kompetencyjne pracowników.
§ 10
- Do niniejszego Regulaminu, jak również do dokumentów wymienionych w § 9, mogą być dołączane załączniki niezbędne do szczegółowych regulacji należytego funkcjonowania Stacji.
- Ze względów organizacyjnych obowiązki wynikające z odrębnych przepisów, nie mające odzwierciedlenia w strukturze zatrudnienia Stacji, powierzane są poszczególnym pracownikom z zależności od ich wykształcenia i obciążenia pracą – zakres tych obowiązków określa się w karcie kompetencyjnej pracownika.
- W wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach dla prawidłowego funkcjonowania Stacji możliwe jest powierzanie niektórych obowiązków wynikających z Regulaminu pracownikom zatrudnionym w innych komórkach organizacyjnych niż określone w Regulaminie.
- autor informacji: Dyrektor PSSEdata wytworzenia: 2009-04-20
- opublikował: Agnieszka Mańkowskadata publikacji: 2014-02-04 10:02
- zmodyfikował: Agnieszka Mańkowskaostatnia modyfikacja: 2014-02-05 09:21
Metryka strony
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Chełmnie
ul. Łunawska 2A
86-200 Chełmno
NIP: 875-13-91-494
REGON: 871214790
[numer konta]
Dane kontaktowe
tel. 222 500 115
e-mail: psse.chelmno@pis.gov.pl
Godziny urzędowania
od poniedziałku do piątku
7.25-15.00